3 Temmuz 2013 Çarşamba

METİN ELOĞLU





METİN ELOĞLU


            Sık sık yinelerim, biliyorsunuzdur, bence öğrenebileceğimiz bütün öbür sanatlar sonunda hepsinin toplamı olan YAŞAMA SANATI’na ulaşmamızı sağlar.
            Üstünyetenekli dediğimiz insan kardeşlerimiz bu ustalığı doğarken gözelerinde getirirler; onların en benzersizlerinden biri olan Mustafa Kemâl; Çanakkale’de gündüzleri kurnaz, boyunsuz sömürgeci uşağı Churcill’in  üstümüze saldığı gariban Anzaklar ile vuruştuktan sonra, geceleri çadırında, kandil ışığında, roman okurmuş “ruhu sertleşmesin” diye; biz de gittikçe kana bulandırılan dünyamızda kendimizi zombileşmekten korumak üzere gelin Metin Eloğlu’nda birkaç şiiri yeniden okuyalım.
            İlk şiirini ilk kitabından seçtim:
DÜDÜKLÜ TENCERE

                                   Pazarları daha gündüzden,
                                   Aşçıbaşı, aklını başına devşir;
                                    Börekler kızaracak nar gibi;
                                   Kıymalı, ıspanaklı, peynirli…
                                   Sonbahar, yağmuru oluklarda,
                                   Çüşbalığı haşlanacak!

                                   Mesela zamkinülzarefe yemeğinin
                                   Akşama yetişmesi lâzım, başın darda.
                                   Al eline şu nesneyi,
                                   Dibini bir güzel yağla,
                                   Sovanını da doğra, düt! Desin;
                                   Bir  tutam tuz, bir tutam kimyon;
                                   Şıpın işi pişiverir.
                                   Baksanıza göbek atıyor,
                                   Beylere selam, hanımlara selam!
                                   Çengi misin be gâvur icadı,
                                   Düdüklü tencere misin?

DEDİKODU

                                    Kadın şimdi birisini bekliyor
                                   Zannederim para babası
                                   Bu bekârlık çekilmez doğrusu
                                   Herifçioğlunun kanına girmek gerekiyor
                                   Yan oda sandık odası
                                   Soyunmuş dökünmüş anakuzusu
                                   Çamaşırı kirli de onu değişiyor
                                   Gıdı gıdı hanımısı.

                                   Dolapta üç beş kuruş parası
                                   Aferin sana ölü Ahmet karısı
                                   Belli mi bu hayatın ötesi
                                   Bak millet yaşıyor
                                   Komşunun kırk odalı hanesi
                                   Herif eşek yükü erzak taşıyor
                                   Hanımın hizmetçisi küçükbeyin dadısı
                                   Tüyleri yoluk bobi çilhoroz pisipisi
                                   Bir lokmaya el pençe divan hepsi
                                   Aklına esen sövüp sayıyor.
                                  
                                   Bu sokak Üsküdar’ın neresi
                                   İnsan dedikoduyu alışıyor.

            “Yumuşak G”’deki şiirlerinin her birini bir dostuna adamıştı; bunlardan Edip Cansever’’e  adadığını en başa koymuş:

A

Şu yabanıl hergeleler var ya;
- hergele, yabanıl at anlamındadır zaten-
Diyeceğim, dündüyse bir güzelim taya bindim;
Ne koşum, re gem, dizgin, yular, üzengi, eyer de ne?
Hergele koşuntusunun kıtlığına kıran mı girdi; afallamaktır
            işim.

At nemize? diyeceksiniz;
At-mat değil ki söz konusu ettiğim, çağ şimdilerinde;
İnsanoğlu basbayağ.

Yumuşak G’yi – uyakça ola- ilk Dıranas değerlendirmişti;
O çoğumuzun pek sevdiği yapayalnız şiirinde.

            Bir ara yakın yaşama talihine ermiştik, yazık ki yavaş yavaş hastalandığı dönemde; o günlerde şiirlerinden birini de bana ayırmış, öfkesi soylu dostumuz.

D

Kunt, arı/duru,berk
Kırlangıç ibiğinde rüzgâr izi
Tek, ağırca, dik
Kini bomboş
Us közü, yürek tınazı, hız
Diş diş, yoğun
Pençe kök gibisine
İrikıyım, çağ dirisi
Kıldan ince/kılıçtan keskin
Gez-göz-arpacık
Kıvılcımlar kördüğümü ve tetik
Tan tipisi
Ak kan
Çil çil, ilkyazlar gümeci, kuşul
Koçanımsı da, dikenliçiti andıran
Okkalı, silme onur, kundak kokusu,
Dikkafalı bir keçiyolunda
Da.

Öbür adı şiir gövdesi.

            Bir şiir de “Rüzgâr Ekmek”ten okuyalım.
TA/Tİ

                                               Dostlarım değil, dostları hayın.

                                               Felekçe bir denizden
                                               Karşı tınaza vardık
                                               Kum gibiydi gök
                                               Sesi genizden.

                                               Ağaçlara tırmanalım
                                               Öylesine bir tasa var
                                               Yumurtlamasa n’olur
                                               Karıncalanıyor elim

                                               Komşu muyduk nedense
                                               Şişede sülük yoktu
                                               İstanbul’u kim ekti
                                               Yağmurlar hünsa

                                               Sonra çivilendi topaç
                                               Sevişmeyi severiz ya
                                               Haşim’le Nâzım’ı..aa
                                               Şiir de güç, çağ da güç.

                                               Anlamla oynamayın.

            Aman Metincim,  dediğine bak! Şimdi biz anlamla da, yaşamla da korkusuzca oynuyor, her şeyi alt üst ediyoruz, nasılsa ölümsüzlük bizi bekliyor.

                                                                                  Güncel Mersin, Edebiyat Galeris,2 Temmuz 2013.









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder